Gebruikersnaam/wachtwoord verloren?   Registreer  
GEESTELIJKE DISCIPLINES / RUSTEN

GEESTELIJKE DISCIPLINES | RUSTEN

Mijn 4e bijdrage vanuit Adele Ahlberg Calhoun, Spiritual Disciplines Handbook. Over goede gewoontes die je kunnen helpen om geestelijk te groeien. 

In onze cultuur wordt van ons verwacht dat we volgas leven. En het risico dat we uitgeput en  opgebrand raken, accepteren we. Gebrek aan rust kan onze gezinnen kapotmaken, onze zielen beschadigen en - het kan zelfs dodelijk zijn… 

Wij zijn duidelijk niet gemaakt om 24/7 te werken. We hebben grenzen. Er zit een grens aan onze tijd en energie. En leven alsof dat niet zo is, is destructief. Maar we kunnen niet altijd ‘ja’ zeggen. We kunnen niet overal heengaan en naar iedereen toegaan. We kunnen niet alles hebben. We zijn niet onmisbaar. We zijn beperkte wezens. En dat is niet erg, want zo heeft God ons gemaakt.

Als wij rusten, dan eren we de manier waarop God ons gemaakt heeft. En we vertrouwen op Hem, die wel onbeperkt is. En Die waakt als wij rusten. 

Wat is jouw alternatief voor werk? is dat rust of een ander soort werk: klussen in huis of in de tuin, de financiën doen, de WC schoonmaken of je alternatief voor werk ‘afwerken’? Kun jij wel stoppen met productief zijn? Wij zijn ‘human BEings’, niet ‘human DOings’ (dat is onvertaalbaar). Er zit genoeg tijd in een dag om te doen wat God van ons vraagt. En een onderdeel daarvan is dat Hij van ons vraagt dat we rusten

Vragen om over na te denken: 

  1. Wat put jou uit en maakt dat je je grenzen steeds overgaat?
  2. Wanneer en waar rust jij het best? En wie helpt jou daarbij?
  3. Hoe is het voor jou om tijd te reserveren om te ‘spelen’? 

Geestelijke oefeningen

  1. Schrijf op hoe een volmaakte dag van rust en ontspanning er voor jou zou uitzien. Is het realisitisch? Plan hem dan (of een realistische versie ervan). 
  2. Plaats jezelf doelbewust in Gods aanwezigheid en ga dan iets doen waar je van geniet: een wandeling, een dutje, een gesprek met een vriend(in), een kop koffie drinken, sporten. Ontvang deze gave van rust. En vertel aan God wat er met je gebeurt als je probeert te rusten. 
  3. Vraag je af of je moeheid in je lijf of in je ziel zit. In je lichaam? Dan heb je misschien sport nodig of een dutje of op tijd naar bed. In je ziel? Dan heb je misschien tijd alleen nodig, muziek, lezen, gebed. Plan twee momenten in de week voor dit soort rust. 
  4. Denk terug aan hoe je als kind speelde. Hoe was dat voor je? En hoe beïnvloedt dat je vermogen om te ‘spelen’ vandaag? Waar heb je nu plezier in? Plan dat in in je week. 

 Een citaat om mee af te sluiten:

Drukke mensen hebben geen tijd om te herstellen. Ze hebben geen tijd om na te denken en om te bidden zodat ze problemen in het juiste perspectief kunnen zien. Mensen vertonen in onze tijd tekenen van fysiologische desintegratie omdat ze leven in een tempo dat te hoog is voor onze lichamen.
Archibald Hart