Gebruikersnaam/wachtwoord verloren?   Registreer  
GEESTELIJKE DISCIPLINES / LEERBAARHEID

GEESTELIJKE DISCIPLINES | LEERBAARHEID

Deze keer een 5e geestelijke discipline. Naar aanleiding van Adèle Ahlberg Calhoun, Spiritual Disciplines Handbook. Voor wie graag willen groeien in geloof.  

Kennis is macht. Daarom vinden we het fijn om het te weten, om inside-informatie te hebben. Maar: informatie verandert of vormt ons niet persé. We kunnen informatie ook gebruiken om onze eigen meningen en blinde vlekken te versterken…  

Jezus was constant op zoek naar leerbare mensen: mensen die voorbij de buitenkant keken en niet meteen met hun oordeel klaar stonden. Hij werd blij van mensen die eerlijke vragen stelden. Die toegaven dat ze niet alles wisten. 

Maar Hij werd verdrietig van hoogopgeleide mensen die dachten dat ze alles wisten en daarmee Hem op afstand hielden. Hij zei tegen hen: U bestudeert de Schriften en u denkt daardoor eeuwig leven te hebben. Welnu, de Schriften getuigen over Mij, maar bij Mij wilt u niet komen om leven te ontvangen… (Johannes 5,39.40).

Christenen moeten levenslang leren: altijd openstaan voor de frisse wind van de Heilige Geest. Voor de nieuwe dingen die Hij doet. Voor nieuwe ideeën, meningen, stijlen, mensen. Geen houding hebben van ‘ik weet alles’. Vragen stellen. Meer luisteren, minder praten. Nederig zijn. Minder gehecht zijn aan je eigen meningen, woorden, autoriteit. De verleiding weerstaan om op feestjes ‘de leraar’ te zijn. 

Vragen om over na te denken: 

  1. Welke nieuwe dingen heb je de laatste maand geleerd over God en over jezelf? 
  2. Welke van je standpunten het je de laatste jaren opnieuw doordacht en aangepast? 
  3. Ken je iemand die voor jou een voorbeeld is van leerbaarheid? Breng tijd met hem/ haar door. 
  4. Hoe reageer jij als je een mening hoort waar je het niet mee eens bent? 

Geestelijke oefeningen: 

  1. Bestudeer één van de lastige uitspraken van Jezus (zoals Marcus 9,40: Wie niet voor ons is is tegen ons) en vraag je af: kun je ermee leven als je ergens niet uitkomt? Kun je leven met het mysterie? Kun je zeggen: ‘Ik weet het niet?’ 
  2. Wanneer heb je iets geleerd van iemand die géén expert of autoriteit was? Wat heb je geleerd? Hoe was dat voor je? Bedank hem/ haar. 
  3. Word je bewust van je neiging anderen te laten weten wat je denkt. Merk het als je je eigen reactie al aan het formuleren bent terwijl de ander nog aan het woord is. 
  4. Wat voor persoon zou je willen zijn over 10, 20, 30 jaar? Wat zul je moeten leren om die persoon te worden? Ben je op dit moment leerbaar op dat gebied? 
  5. Vraag een paar van de mensen die jou het beste kennen hoe je overkomt: ben je open en leerbaar? Heb je de neiging om mensen te instrueren of te corrigeren? Hoe is het voor mij mensen om het met jou oneens te zijn? 

 

Sape Braaksma